Renate Roca-Rozenberg a absolvit secția de Jurnalism a  Universității Babeș-Bolyai, iar acum face parte din echipa agenției PR & More pe care a înființat-o în urmă cu peste 10 ani.

Dacă aș fi acum în primul an de facultate mi-aș ruga profesorii să-mi spună cele mai interesante 3 cărți pe care le-au citit în viață, din orice domeniu, și apoi m-aș închide în bibliotecă până le-aș termina. Mi-aș propune să știu baza tuturor lucrurilor și abia apoi mi-aș alege cu adevărat care îmi sunt preferințele. Și aș face voluntariat cât mai mult, la festivaluri, în ONG-uri, în orice tip de organizație îmi permite să intru într-o lume nouă” , ne mărturisește Renate.  

Ce studii ați absolvit în cadrul Universității Babeș-Bolyai (facultatea, specializarea, nivelul de studii)?

Am absolvit ceea ce in 2001 încă se numea Facultatea de Științe Politice și Administrative (astăzi FSPAC), când mi-am luat licența în jurnalism.

 

Care este organizația în care activați momentan și care este poziția ocupată aici?

Sunt parte din echipa agenției PR & More pe care am înființat-o în urmă cu peste 10 ani.

 

Descrieți pe scurt traseul dumneavoastră profesional după finalizarea studiilor.

Am început să lucrez în presă încă înainte de a deveni studentă, iar apoi, pe toată perioadă facultății, am lucrat în media trecând de la radio, la presa de agenție, apoi TV și presă scrisă. De la sfârșitul anului 2001 activez în PR, domeniu în care sunt și astăzi.

 

Ce înseamnă pentru dumneavoastră succesul profesional?

Mi-am dorit foarte mult ca proiectele pe care lucrez să nu mă plictisească și să evit cât de mult pot să intru în rutină. De aceea, pentru mine a fost mai puțin important să cresc într-o ierarhie, să port un titlu important într-o organizație mare sau să obțin diplome și titluri. Am descoperit că pot face ce îmi doresc într-o echipă mai mică, ce nu are presiunea realizării unor bugete anuale mereu în creștere, fără o structură complicată. Să nu am un singur client, cum e situația specialiștilor în PR care lucrează în companii, să am diversitatea pe care lumea agențiilor ti-o asigură. Am libertatea de a alege singură campaniile pe care vreau să le fac, să negociez direct cu clienții, să-mi susțin ideile și chiar să spun “nu, nu sunt persoana potrivită să ajut în campania asta”. Par lucruri mărunte când ești la început de carieră, dar după aproape 20 de ani într-un domeniu e vital să iubești ceea ce faci, nu-ți mai permiți ca asta să fie doar un hashtag în postări (#ilovemyjob).

 

Pe parcursul carierei dumneavoastră profesionale ați întâlnit o situație dificil de gestionat sau v-ați confruntat cu un eșec? Ce lecții ați desprins din această situație?

În PR există oricând o criză, latentă sau în desfășurare, și am avut parte de suficiente situații a căror adrenalină o pot simți și acum. Poți să ai 40 de grade febră dar dacă tocmai s-a prăbușit tavanul unui mall tu va trebui să fii acolo, cu mintea limpede și să iei în 5 minute decizii care să fie valabile și după un an. Nu am avut niciun eșec major doar lucruri care au fost deturnate de la parcursul gândit inițial și care s-au încheiat fără neapărat să aibă rezultatul pe care mi-l doream eu.

Ca om de agenție e foarte important să lucrezi cu clienți care gândesc ca tine, au aceeași privire de ansamblu, aceleași valori și da, inclusiv aceleași gusturi. E un parteneriat foarte greu de dus atunci când clientul nu-ți împărtășește viziunea. Și de aici și principala lecție pe care am învățat-o: să-mi ascult instinctul și dacă ceva îmi spune că lucrurile nu vor merge bine să opresc totul înainte de a începe.

 

Dintre cunoștințele și abilitățile dobândite pe perioada studiilor, care au fost acelea care v-au facilitat succesul în carieră?

Cursurile de la care am învățat cu adevărat ceva nu au fost neapărat cele de specialitate.  Sunt și acum recunoscătoare unor profesori ne-au “forțat” să învățăm până și notele de subsol la Drept Constituțional sau ne-au zăpăcit cu termeni și teorii din Sociologie, ne-au dat primele noțiuni de Statistică sau cu care au dezbătut teorii în antropologie. Aproape în orice domeniu al comunicării aș lucra azi aș avea nevoie de toate astea și sper că studenții de acum au șansa să le urmeze mai intensiv decât am făcut-o noi, doar câte un semestru. În comunicare e greu de crezut că vei rămâne specializat pe un anume domeniu întreaga carieră aufblasbare leinwand. Faptul că acum sunt în stare să lucrez în paralel și pentru o companie producătoare de țevi dar și pentru unul din cele mai mari centre de IT development sau pentru un festival de film ține de puterea mea de a înțelege mai mult decât o nișă foarte bine delimitată.  

 

Ce ați recomanda unui student din anul I? Dar unui proaspăt absolvent?

Dacă aș fi acum în primul an de facultate mi-aș ruga profesorii să-mi spună cele mai interesante 3 cărți pe care le-au citit în viață, din orice domeniu, și apoi m-aș închide în bibliotecă până le-aș termina. Mi-aș propune să știu baza tuturor lucrurilor și abia apoi mi-aș alege cu adevărat care îmi sunt preferințele. Și aș face voluntariat cât mai mult, la festivaluri, în ONG-uri, în orice tip de organizație îmi permite să intru într-o lume nouă.

Absolvenților le-aș recomanda să nu aleagă cea mai facilă cale, chiar dacă asta le-ar da o independență financiară pe care cu toții ne-o dorim. În acest moment, e ușor să-ți găsești un loc de muncă, dar dacă asta de îndepărtează de ceea ce te pasionează cu adevărat, e păcat. Anii de după facultatea sunt perfecți ca să experimentezi, să schimbi, să înțelegi cu adevărat ce îți place și mai ales la ce ești cu adevărat bun, chiar dacă asta înseamnă că vei mai tânji după pachetele de la părinți încă un pic.